Zorgsector
Medewerkers in de Zorg ontkomen er niet aan. Schelden, bedreigen en mogelijk nog erger fysiek
geweld: het komt helaas steeds meer voor. Daarbij is dit gedrag afkomstig van zowel patiënten als
hun naasten en bezoekers. Mondige patiënten die eisen dat ze direct worden geholpen. Familieleden
die verhaal halen bij de behandelaar en dreigende taal gebruiken. Voor sommige medewerkers zijn
deze incidenten een reden om op termijn de zorg te verlaten.
Ongewenst gedrag en agressie vanuit patiënten of bezoekers kan verschillende oorzaken hebben.
Iemand is gefrustreerd omdat hij zijn zieke broer niet mag bezoeken omdat het spreekuur voorbij is.
Of iemand is verward of heeft een stoornis en verliest daardoor de controle over zichzelf. Voor
zorgverleners is het belangrijk om inzicht te hebben in de verschillende vormen van agressie én te
weten hoe ze met dergelijk gedrag kunnen omgaan.
Docenten gevaarsbeheersing verzorgen trainingen waarin gekeken wordt naar de verschillendevormen van agressie. Hebben we te maken met frustratie agressie, instrumentele agressie of pathologische agressie? En hoe kunnen we op ieder van deze vormen van agressie handelen.